Sunday 10 December 2017

Forex patuh syariah


Fatwa MUI Tentang Jual Beli Mata Uang (AL-SHARF) Pertanyaan yang pasti ditanyakan to przedsiębiorca z Indonezji. 1. Apakah Trading Forex Haram 2. Apakah Trading Forex Halal 3. Apakah Trading Forex Dalebokat Dama Agama Islam 4. Apakah SWAP itu Mari kita bahas dengan artikel yang pertama. Forex Dalam Hukum Islam Dalam bukunya Prof. Drs. Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAŻ FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, bahipoetics Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbol karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhankomoditi antar negara yang bersifat internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat bayar yaitu UANG yang masing masaże negara mempunyai ketentuan sentiri i berbeda satu sama lainnya sesuai dengan penawaran i permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN NILAI MATA UANG antar negara. NaleŜy uwaŜać, Ŝe nie ma na to czasu, aby zapobiec temu, aby BURSA atau PASAR yang bersifat internacjonalistyczny i dorygatywny w tym celu obejmował bersama yang saling menguntungkan. Nilai mata uang negara dengan negara lainnya ini berubah (berfluktuasi) setiap saat sesuai tom permintaan dan penawarannya. Adanya permintaan and penawaran inilah yang menimbulkan transaksi mata uang. Yang sekretarz nyata hanyalah tukar-menukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS 1. Ada Ijab-Qobul. --- ada perjanjian untuk memberi menerima Penny menyerahkan barang i pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pe mbeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan tindakantindakan hukum (dewasa i berpikiran sehat) 2. Meczet syarat menjadi zjezdni jūbėjā: Suci barangnya (bukan najis) Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterima kan Jelek barang dan harganya Dijual (dibeli) oleh pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli saham itu diperbolehkan dalam agama. Jangan kamu membeli ikan dalam air, karena sesungguhnya jual beli jang demikian itu mengandung penipuan. (Hadis Ahmad bin Hambal i Al Baihaqi i Ibnu Masud) Jual beli barang yang tidak di tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat haru diterangkan sifatsifatnya atau ciri-cirinya. Kemudian jika barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahlah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak whenyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni dari Abu Hurairah: Barang siapa yang membeli sesuatu yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak khiyar jika ia telah melihatnya. Jual beli hasil tanam yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawangi sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kaukazu kaukazu jika haru mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam untuk dijual. Hal ini sesuai dengan kaidah hukum islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkustertutup, seperti makanan kalengan, LPG, dan sebagainya, asalkam diberi etykieta yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. cit. hal. 135. Mengenai teks kaidah hukum islam tersebut di atas, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa alairair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal. 55. JUAL BELI VALUTA ASING DAN SAHAM Władza malejąca dennis valuta as adalah mata uang luar negeri seperi dolar Amerika, walczący Inggris, ringgit Malezja i Sebaski. Apabila antara negara terjadi perdagangan internasional maka tiap negara membutuhkan waluta asing untuk alat bayar luar negeri yang dalam dunia perdagangan disebut devisa. Misalnya eksportir Indonezja akan memperoleh devisa dari hasil ekspornya, sebaliknya importir Indonezja memerlukan devisa untuk mengimpor dari luar negeri. Dengan demikian akan timbul penalaran i perminataan di bursa valuta asing. setiap negara berwenang penuh menetapkan kurs uangnya masing-masing (kurs adalah perbandingan nilai uangnya terhadap mata uang asing) misalnya 1 dolar Amerika Rp. 12.000. Klawisze Namun kursy ukończone w pakiecie nilai tukar setiap saat bisa berubah-ubah, tergantung pada kekuatan ekonomi negara masing-masing. Pencatatan kurs uang i transaksi jual beli valuta asing diselenggarakan di Bursa Valuta Asing (AWJ Tupanno, i in. Ekonomi i Koperasi, Jakarta, Depdikbud 1982, hal 76-77) FATWA MUI TENTANG PERDAGANGAN VALAS Fatwa Dewan Syariah Nasional Majelis Ulama Indonezja Nie: 28DSN-MUIIII2002 tentang Jual Beli Mata Uang (Al-Sharf) a. Bahwa dalam sejumlah kegiatan untuk memenuhi berbagai keperluan, sergekali diperlukan transaksi jual-beli mata uang (al-sharf), baik antar mata uhui saunun antar mata uang berlainan jenis. b. Bahwa dalam urf Zgłoś uwagę lub komentarz do hasła tijari (tradisi perdagangan) transaksi jual beli mata ż dikenal beberapa ż Zgłoś uwagę lub komentarz do hasła transksi yang status hukumnya dalam pandangan ajaran Islam berbeda antara satu bentuk dengan bentuk lain. do. Bahwa agar kegiatan transaksi tersebut dilakukan sesuai dengan ajaran islam, DSN pamięta perkaminę fatwa tentang al-Szarf nieprzyjaciela pedoman. 1. Firman Allah, QS. Al-Baqarah2: 275:. Dan Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. 2. Hadis nabi riwayat al-Baihaqi i Ibnu Majah dari Abu Said al-Khudri: Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya jual beli itu hanya boleh dilakukan atas dasar kerelaan (antara kedua belah pihak) (HR albaihaqi dan Ibnu Majah, dan dinilai shahih oleh Ibnu Hibban). 3. Hadis Nabi Riwayat muzułmanin, Abu Daud, Tirmidzi, Nasai, dan Ibn Majah, dengan teks muzułmanin dari Ubadah bin Shamit, Nabi widział bersabda: (Juallah) emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, syair dengan syair, kurma dengan kurma, dan garam dengan garam (denga syarat harus) sam pan sejenis serta secara tunai. Jika jenisnya berbeda, juallah sekehendakmu jika dilakukan secara tunai .. 4. Hadis Nabi riwayat Muslim, Tirmidzi, Nasai, Abu Daud, Ibnu Majah, dan Ahmad, Dari Umar bin Khattab, Nabi widział bersabda: (Jual-beli) emas dengan perak adalah riba kecuali (dilakukan) secara tunai. 5. Hadis Nabi riwayat muzułmanin z Abu Said al-Khudri, Nabi widział bersabda: Janganlah kamu menjual emas dengan emas kecuali sama (nilainya) i janganlah menambahkan sebagian atas sebagian yang lain janganlah menjual perak dengan perak kecuali sama (nilainya) i janganlah menambahkan sebagaian atas sebagian yang lain dan janganlah menjali emas i perak tersebut yang tidak tunai dengan yang tunai. 6. Hadis Nabi riwayat muzułmanin z Bara bin Azib i Zaid bin Arqam. Rasulullah zobaczył melarang menjual perak dengan emas sekarę piutang (tidak tunai). 7. Hadis Nabi riwayat Tirmidzi dari Amr bin Auf: Perjanjian dapat dilakukan di antara kaum muslimin, kecuali perjanjian yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram dan kaum muslimin teratur dengan syarat-syarat mereka kecuali syarat yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram. 8. Ijma. Ulama sepakat (ijma) bahwa akad al-sharf disyariatkan dengan syarat-syarat tertentu 1. Surat dari pimpinah Jednostka Usaha Syariah Bank BNI no. UUS2878 2. Pendapat peserta Rapat Pleno Dewan Syariah Nasional pada Hari Kamis, Tanggal 14 Muharram 1423H 28 Maret 2002. Dewan Syariah Nasional Menetapkan. FATWA TENTANG JUAL BELI MATA UANG (AL-SHARF). Pertama. Ketentuan Umum Transaksi jual beli mata uang pada prinsipnya boleh dengan ketentuan sebagai berikut: 1. Tidak untuk spekulasi (untung-untungan). 2. Ada kebutuhan transaksi atau untuk berjaga-jaga (simpanan). 3. Apabila transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya harus sama i secara tunai (at-taqabudh). 4. Apabila berlainan jenis maka harus dilakukan dengan nilai tukar (kurs) yang berlaku pada saat transaksi i secara tunai. Kedua. Jenis-jenis transaksi Valuta Asing 1. Transaksi SPOT, yaitu transaksi pembelian i penjualan valuta asing nieprzyjaciel pada saat itu (przez licznik) atau penyelesaiannya paling lambat dalam jangka waktu dua hari. Hukumnya adalah boleh, karena dianggap tunika, sedangkan watku dui hari dianggap sebagai proses penyelesaian yang tidak bis dihindari i merupakan transaksi internasional. 2. Transaksi FORWARD, yaitu transaksi pembelian i penjualan valas yang nilainya ditetapkan pada saat sekarang i diberlakukan untuk waktu yang akang datang, antara 2x24 jam sampai dengan satu tahun. Hukumnya adalah haram, karena harga yang digunakan adalah harga yang diperjanjikan (muwaadah) dan penyerahannya dilakukan di kemudian hari, padahal harga pada waktu penyerahan tersebut belum tentu saman dengan nilai yang disepakati, kecuali dilakukan dalam bentuk forward porozumienie untuk kebutuhan yang tidak dapat dihindari (lil hajah) 3. Transaksi SWAP yaitu suatu kontrak pembelian atau penjualan valas dengan harga spot yang dikombinasikan dengan pembelian antara penjualan valas yang sama dengan harga naprzód. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). 4. Transaksi OPCJA yaitu kontrak untuk memperoleh hak dalam rangka membeli atau hak untuk menjual yang tidak harus dilakukan atas sejumlah unit waluta asing pada harga jangka waktu atau tanggal akhir tertentu. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). Ketiga. Fatwa ini berlaku sejg tanggal ditetapkan, dengan ketentuan jika di kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, akan diubah i disempurnakan sebagaimana mestinya. Ditetapkan di. Dżakarta Tanggal. 14 Muharram 1423 H 28 Marzec 2002 M DEWAN SYARIAH NASIONAL - MAJELIS ULAMA INDONESIAHukum Labur wzmacniacz Berniaga Forex (Trading Forex) Zaharuddin Abd Rahman Saya minta minta pihak ustaz nie munchangan tentang pelaburan tukaran matawang asing i juga perniagaan Forex. Bagaimana pula jika saya melakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analisa sendiri atau yang disediakan oleh broker dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan and belian matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, i perlu memahami dua jenis perkara iaitu: - 1 - Melabur wang ringgit i ke dalam satu syarikat yang memperolehi untung melalui FOREX. 2- Melantik satu platforma atau syarikat untuk menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi dijalankan oleh anda sendiri, syarikat hanya menyediakan platforma mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam syarikat yang menjalankan FOREX: Forex (Foreign Exchange) atau yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan suatu jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang suatu negara terhadap matawang negara lainnya yang melibatkan pasar-pasar matawang utama di dunia selama 24 jam secara berterusan. Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadis Nabi yang sohih. Iaitu: - a-Ditukar (serah dana terima) dalam waktu yang sama ia disebut dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah na miejscu. Ia datang banyak hadis antara jang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar secara terus (pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai (Riwayat Muslim, nr 4039 nie hadis 119). b - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan sekara serentak (Riwayat muzułmanin, nr 1586, 31209) c - Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, nr 2070, 2762) Hadis-hadis di atas menyebut perihal przemieszczenie islam dalam pertukaran emas dan perak. Untuk informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (bank note) juga adalah sama wymarzony dennis emas dan perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai środek wymiany. Justeru setiap przemieszczenia i syarat transaksi yang melibatkan emas i perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa i juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang yang diuruskan oleje syarikat konvensional sudah pasti tidak akan menjaga syarat ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah lsquoForward FOREX atau Forex yang menggunakan lsquoValue naprzód (nilai masa hadapan) yang tergolong dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Opcje i narzędzia lain-lain yang tidak halal di sisi Szariat. Instrumen-instrumen tadi tidak memenuhi syarat islam islam islam islam islam islam islam islam islam is an unknown quantity at this point Najwyższy stopień wiarygodności tożsamości islamu. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Instytucje Kewangan islam yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Szariat mereka, Namun semua mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT i bukannya jenis lsquoDozwierz się jika naprzód ia menggunakan konsep Al-WAD atau Jednostronna Promise dan ia telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis Szariah mereka telah meletakkan beberapa syarat i bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) dan di dalam institusi kewangan konvensional yang memperolei untung melalui cara FOREX adalah tidak halal di sisi islam. Ia adalah keputusan Panel Penasihat Szariat dunia yang bernaung di bawah nama Audyt księgowy organizacji islamskich instytucji (AAOIFI). Antara panel penasiat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, prof. Dr Syeikh Wahbah Zuhayli, prof. Dr Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, dr Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh dr Nazih Hammad, Syeikh Dr Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr Mohd Daud Bakar, Sajikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Doktor Ajil Nashmi dan ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk kedua ini, pertama-tamanya ia tertakluk kepada: - a-terdapat unsur judi atau tidak apabila membeli and menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci of JAKIM za ISRA, mendapati unsur juda adalah wujud maka jena forex trading adalah HARAM. b - Kesohihan and kewibawaan syarikat platform dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak anda ditipu oleh platforma syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan platforma ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi i adalah syubhat dari awal lagi keran terdapat unsur gharar. b - platforma Jika, która może być używana do wymiany informacji, a także zmniejszyć szybkość transmisji danych, a także uzyskać więcej informacji na ten temat. Ini peru bagi memastikan anda tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang negara. Jika yang kedua juga lulus, saya kira transaksi jual matawang, asing i danadian jula semula apabila harga tukarannya naik adalah harra kerana ia sekara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. Namun mari kita sama-sama kuba mehami dan menyemak bagaimana proses ini dilakukan sekara ringkas dan melihat pandangan Islam tentangnya. Setakat apa yang diterangkan olein individu yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara forex handel memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) minimalny moda Ia mempunyai. Udział w kontrakcie USD 1, 100 USD na koncie, w tym berbeza mengikut polis syarikat forex trading masing-masing. 2) Dengan modal itu, pihak syarikat platforma forex trading ini akam membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta akan menentukan samada untuk membuka kaunter jualan matawangnya dalam akaun atau membuka kaunter belian. Gambaran mudahnya adalah: - Katalah modalnya USD 100 jang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3,6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui platforma syarikat tersebut. Kliknij tutaj, aby się zalogować albo tutaj aby wypełnić Twoje konto. Kliknij tutaj, aby się zalogować albo tutaj żeby założyć konto lub email. Kliknij tutaj, aby się zalogować albo tutaj żeby założyć konto lub móc wypełnić formularz dla tej osoby Zaloguj się, aby otrzymywać powiadomienia o radomcie rocznicowej RM 40 berbanding harga belian asalnya tadi. Pihak syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 itu sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, jika dalam contah di atas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanja akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada hari tersebut. Isu Shariah. Jika ini tidak berlaku, maka ia lulus dari sudut Szariat, namun jika kelewatan berlaku, isu Szariat szarym adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi telah menyebut garis panduan yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan sekara serentak (Riwayat muzułmanin, nr 1586, 31209) Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah widział melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, nr 2070, 2762) Imam An-Nawawi telah menyebut denang terang bahawa para ulama telesir bajeratik wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud samada secara hakiki (fizikal) atau hukmi (melalui mediuam internet tetapi punyai bukti seperti resit atau nota elektronik yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih muzułmański) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semada transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur untung dimasukkan di dalam akaun kita tanpa sebara tangguh, i sekara automatika juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan minimum modal yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan dźwignię yangmana modal peserta akan digandakan. Miesięczny kontrakt, katalah modal sebenar anda adalah USD 100. Maka anda dikehendaki memu ath atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 beerti modal i akan digandakan kepada 10 kali menjadi 1000 USD atau jika memilih 1: 100, beerti modal anda menjadi 10000 USD. Dengan jumlah baru inilah matawang i akan di pasarkan di pasaran. Wykorzystanie różnych instrumentów finansowych lub pożyczonych kapitałów, takich jak margines, w celu zwiększenia potencjalnego zwrotu inwestycji. Dźwignia może zostać utworzona poprzez opcje, kontrakty futures, marżę i inne instrumenty finansowe. Na przykład powiedzmy, że masz 1000 do zainwestowania. Kwota ta mogłaby zostać zainwestowana w 10 akcji akcji firmy Microsoft, ale aby zwiększyć dźwignię, możesz zainwestować 1000 na pięć opcji. Następnie zamiast 500, zamiast 10 (Rujukan), będziesz kontrolował 500 akcji zamiast tego. (Jukatan Jari), a przecież nie ma menggunakan. Leverage ini adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar anda hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10.000. Ia berdasarkan apa yang disebut oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, nr 3504, 3283) Malah saya juga hampir pasti, wang yang digandakan oleje syarikat itu dikira sebagai pembergia pinjaman dan sudah tentu mereka akan mengambil sedukit keuntungan samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali lagi riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah olehati dari berlaku di sini, penggunaan leverage 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semada trading dijalankan. Dan jika terdapat masalah kemungkinan rugi atau apa yang dinamakan marżę, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan. Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas i perancangan yang betul. Setakat ini saya adidas adanya masalah Shariah dalam tindakan in KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDYNA YANG JELAS KERANA MEMORY NILATNIE JEST JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEDNĄ JEST PÓŁNOCNA. Wallahualam. Walaupun berniaga wyślij do przyjaciela zaloguj się lub zaloguj się Zapamiętaj mnie na tym komputerze Zapomniałeś hasła? Kliknij tutaj, aby się zalogować albo tutaj żeby zamieścić treść pytania. diniagakan bagi pamperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang kini tadak lagi bersandarkan emas atau perak, wang kertas hari ini (pieniądze fiat) tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam emas i perak) kecuali nilainya datang dari pasaran globalny yang ditentukan popyt i podaż dunia dansi. Justeru, menjadikan cara ini bagi memberikan anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji dalam islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis i menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika ia tidak ingin menerima padnagan saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islamska sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Handel walutami przez Mufti Muhammad Taqi Usmani Wysłany: 11 Zul QaDah 1424, 22 listopada 2007 Q.) Czy Forex Waluta Handel halal Dołączyłam dokument opisujący aspekty działalności. A.) Przeszedłem przez ciebie papierami. Jestem zdania, że ​​transakcje te nie są zgodne z szariatem. Sam fakt, że nie można zabrać dostawy zakupionej waluty sprawia, że ​​jest to niedopuszczalne. Co więcej, według mojej wiedzy są inne elementy, które powodują, że handel ten jest niezgodny z prawem w szariatu, na przykład sprzedażą na odległość, krótką sprzedażą itd. Jest to dodatkowe, że waluty były pierwotnie środkiem wymiany i powinny być wymieniane tylko na osobistego użytku w różnych krajach. Ułatwienie ich zbywalnemu towarowi tylko za zarabianie zysków jest również sprzeczne z podstawową filozofią islamskiej ekonomii. W związku z tym nie radziłbym, abyś się tym zajął. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah i mengenali siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, sila buka di sini nie mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semua pemain forex, nie mów jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami orang awam. Jika terdapat kesilapan teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentarze kerana info tentang tatacara di atlas juga saya perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk membuat pembacaan and kajian sendiri di ketika ini. Sekian Dodaj tę stronę do swoich ulubionych serwisów społecznościowych WięcejMajlis Fatwa Kebangsaan: Hukum Pelaburan Forex Suzardi Maulan 16 lutego 2017 r. Pelaburan forex yang dibuat przez individu di platformy online internet adalah haram. Keputusi ini telah pun dibuat oleh muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan. Ini kerana muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) rzeczownik individu secara lani (pojedynczy punkt forex) melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan rollover interest, pensyaratan jual beli dalam pemberian hutang melalui leverage, qabd yang tidak jelas ketika transaksi pertukaran, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan i spekulasi yang melibatkan perjudian. Tuan dapat membaca kenyataan lanjut seperti berikut: Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malezja Kali Ke-98 lat pogodnie pada 13-15 lutego 2017 r. Miesiąc Maks. Minutowiec Półtorarmianie z Individu Secari Lani (pojedynczy punkt Forex) Melalui Platfom Elektronik . Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut: Setelah mendengar taklimat i penjelasan pakar daripada Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Dalam Kewangan islam (ISRA) menedijski keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, muzakarah menegaskan bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) oleh individu secara lani (pojedynczy punkt forex) melalui platfom elektronik adalah melibatkan item ribawi (iatu mata wang) dan dari sudut fiqhiyyah ia tertakluk di bawah hukum Bay al-Sarf yang perlu dipatuhi syarat-syarat umum jual beli dan syarat-syarat khusus bagi Bay al-Sarf seperti berikut: Syarat-syarat umum jual beli: Pihak yang berakad mestilah mempunyai kelayakan melakukan kontrak (Ahliyyah al-Taaqud) Harga belian hendaklah diketahui dengan jelas oleh kedua-dua pihak yang berakad Pozycja belian hendaklah suatu yang wujud i dimiliki sepenuhnya oleh pihak yang menjual serta boleh diserahkan kepada pembeli Sighah akad hendaklah menunjukkan keredhaan kedua-dua p ihak, tidak ada unsur penempohan i sighah ijab i qabul mestilah bersepadanan i menepati antara satu sama lain dari sudut ciri-ciri dan kadarnya. Syarat-syarat khusus Bay al-Sarf: Berlaku taqabbudh (penyerahan) antara kedua-dua item rzeczownik yang terlibat dalam platforma forex sebelum kedua-dua pihak yang menjalankan transaksi berpisah daripada majlis akad Jual beli matawang hendaklah dijalankan sekretarny larani tidak berlaku sebarang penangguhan dan Akad jual beli al-sarf mesti bebas daripada gdyyar al-syart. Selain memenuhi syarat-syarat tersebut, Muzakarah juga menegaskan bahawa opera perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) hendaklah bebas daripada sebarang unsur riba, elemen al-salaf wa al-bay (unsur perjudian, gharar, peregian hutang dengan syarat dilakukan transaksi jual beli) yang berlebihan dan kezaliman atau eksploitasi. Berdasarkan kajian terperinci yang telah dilakukan, Muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) oleh individu secara lani (pojedynczy punkt forex) melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan rollover interest, pensyaratan jual beli dalam pemberian hutang melalui leverage, qabd yang tidak jelas ketika transaksi pertukaran, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan i spekulasi yang melibatkan perjudian. Selain to ianya juga toidak sah dari sisi undang-undang Kerajaan Malezja. Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa perdagangan pertagaran mata wang asing (forex) oleh individu secara lani (pojedynczy punkt forex) melalui platfom elektronik yang ada pada masa ini adalah haram kerana ia bercanggah dengan kehendak syarak dan juga tidak sah dari sisi undang und und negara . Selaras dengan itu, umat Islamski adalah dilarang daripada melibatkan diri dalam perdagangan mata wang seumpama ini. Muzakarah juga menegaskan bahawa keputusan yang diputuskan ini tidak terpakai ke atas urus niaga pertukaran mata wang asing mengar pengurup wang berlesen i urus niaga pertukaran mata wang asing yang dikendalikan olein institusi instytuci kewangan yang dilesenkan di bawah undang und undang Malezja. Laporan akhbar mengenai Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan: KOTA BHARU: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan semalam memutuskan umat Islamski haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran wang asing. Pengerusi Jawatankuasanya, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui wang asing seperti itu tidak menepati hukum syarak i menambulkan keraguan di kalangan umat islam. Hasil kajian jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan perkusja wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum islam. Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa umat Islamski diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, katany kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini. Abdul Shukor berkata banyak iso yang meragukan mengenai perniagaan pertikaran asing, oleje itu umat Islamski tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu membabit penggunaan internet di kalangan individu, yang menyebabkan untung rugi tidak menentu. Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan, kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, katanya. Beliau berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat islamu membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium (SSPM) yang dikendalikan Bank Simpanan Nasional (BSN). Katanya keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui takudat yang disampaikan oleh pihak panel syariah Bank Negara pada muzakarah itu. BERNAMAMuslimKaya. blogspot kembali lagi dengan artikel terbaru berkenaan Hukum FOREX iaitu Wymiana dewizowa (Tukaran Matawang Asing). Ramai di antara kita yang pernah mendengar daripada kawan2, atau sahabat2 mengenai keuntungan mudah yang boleh diperolehi melalui FOREX. Tetapi tidak pernahkan sahabat-sahabat semua terfikir akan hukum FOREX di sisi islam. Memang masyuk bila tengok duit masuk melimpah ruah dalam akaun kita, tapi sahabat-sahabat semua kena ingat, duit itu nanti ak dipersoalkan di akhirat kelak dari mana asal-usulnya i adakah halal atau haram. Ingat, duit yang haram apabila kita gunakan atau makan maka akademii dagah dage kita danji daging yang haram dalam tubuh badan kita akademi dibakar oleh api neraka. Oleh itu tidak rugi kalau kita meluangkan masi kita untuk mengkaji sesuatu pelaburan ita samada halal atau haram, kerana ini akan menyelamatkan kita di hari akhirat kelak. ) Jadi apakah dia hukum FOREX. Adakah urusniaga FOREX haral halah atam haram. Insya alla di bawah ini ada jawapannya. Alhamdulillah, Allah telah mempermudahkan kita untuk mengkaji persoalan kewangan islam is a pada hari ini, kerana telah ramai ustaz-ustaz yang pakar dalam kedua-dua bidang iaitu kewangan i juga ilmu Syariah islam. Dalej baw się w domu, aby uzyskać więcej informacji. Hukum FOREX hasil karangan Ust. Zaharudin yang juga bertugas sebagai Panel Syariah RHB Bank. Semoga kita dapat melapangkan dada kita i kubek menghadamkan setiap penilaian hukum halal i haram FOREX dari segi syarak. ) Hukum Pelaburan FOREX Swiss Cash Mutual Fund. Pandangan Szariaj Oleh. Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman Terlalu ramajski menghantar pesanan ringkas 8216sms8217, e-mail, telefon i bertanya kepada saya berkenaan Pelaburan szwajcarski fundusz inwestycyjny atau szwajcarski gotówka atau yang sepertinya, sehingga memaksa saypa pamperuntukan sedukit rzeczownik bagi menulis jawapan ringkas ini. Saya sedar sebenarnya amat sukar bagi meringkas jawapan kerana seta penerangan hanya akan mampu difahami sekiranya si pembaca mempunyai asas Szariat i instrument kewangan moden yang memuaskan. Saya telah menyemak plan inwestycyjny bagi pelaburan szwajcarski fundusz powierniczy Fundusz mendapati bahawa ia adalah sebuah pelaburan beroreintasikan system konvensional and Riba yang terlarang. Ia amat nyata apabila tiada satu pun maklumat dalam web tersebut yang memberitahu bahawa pelaburannya ditadbir urus menurut kehendak szariat, tiada juga disebut nama-nama penasihat szariat. Sebagaimana diketahui oleh korporat umum Syarikat, Badan pelaburan i pengurus kewangan di Barat sentiasa bersifat profesjonalny dalam iklannya bagi menonjolkan apa jus jenis i kelebihan yang ada pada mereka. Justeru, jika mereka mengurus sekara islam, sudah pasti mereka akan menghebahkan dengan jelas bahawa mereka adabah sebuah syarikat pelaburan yang menurut prinsip-prinsip Szariat, di samping itu, suatu kaktus, bagi sesebuah syarikat pelaburan nie ma menyiarkan nama-nama panel penasihat szariathnya bagi menarik keyakinan orang ramai. Bagaimanapun, jika di lihat dalam web pelaburan szwajcarski ini, tiada satu pun yang menonjolkan imie ini, malah apa yang saya perolehi menunjukkan ia amat bertentangan dengan ciri-ciri pelaburan Islamski samada dari sudut penggunaan 8216terminologi8217 pelaburannya, mahupun bentuk cara ia menjana keuntungan. Lebih jelas dari itu, jika pembaca meninjau kepada ruangan 8220 Często zadawane pytania8221 (FAQ) yang terdapat dalam web mereka juga tiada satu perkataan i soalan pun yang berkaitan tentang keislaman produk mereka ini. Semua ini, tanpa perlu mengkaji dengan lebih dalam pun sudah mampu diketahui akan tidak menepati Shariahnya pelaburan mereka ini. Adapun, jika pembaca inginkan penjelasan lebih terperinci akan cara yang digunakan oleh pelaburan Swiss, saya kira ia amat jelas. Sebagai sebuah syarikat pelaburan berasaskan konvensional dan riba yang sentiasa mempromosi keuntungan yang luar biasa sebagai satu-satunya alat penarik. Pelaburan yang dilakukan pastinya menggunakan instrumen-intstrumen yang terlibat dengan riba, gharar dan perjudian, tanpa sebarang pertimbangan. Antara instrumen yang digunakan adalah (ia terkandung samada tersirat dan tersurat di dalam 8216investment plan8217 nya yang di paparkan di halaman webnya iaitu swisscash. bizWebsffsip. aspx ) sebagaimana berikut :- a) Hedging (Lindung Risiko Perubahan Nilai matawang): Ia biasanya digunakan oleh industri import eksport yang melibatkan penggunaan matawang yang berbeza. Ia digunakan bagi memastikan perubahan nilai matawang tidak memberi kesan amat buruk kepada pembeli jika nilai yang yang dguna (cth ringgit) jatuh teruk. Yang mana jika ini berlaku, pihak pembeli terpaksa menanggung kos berkali ganda. Justeru, salah satu cara yang biasa digunakan adalah 8216hedging8217. Instrument 8216hedging8217 ini juga boleh digunakan untuk mendapatkan keuntungan dalam perdagangan spekulasi matawang. Menurut Fatwa oleh ulama Shariah antarabangsa, 8216hedging8217 hanya dibenarkan bagi tujuan pertama di atas (iaitu untuk melindungi penjual dan pembelian asset sebenar dari risiko perubahan nilai matawang sahaja). Ia adalah salah satu resolusi Persidangan Kewangan Perbankan Islam Al-Barakah bernombor 627 dari persidangannya yang keenam tarikh 2-6 Mac 1990 bertempat di Algeria. Adalah amat jelas, 8216hedging8217 merupakan salah satu instrument yang diguna oleh pelaburan swiss ini bagi mendapatkan keuntungan. Secara terang-terang boleh kita simpulkan, pelaburan ini pasti akan terlibat dengan elemen perjudian, spekulasi berlebihan yang bersifat judi serta tidak menurut bentuk yang diterima oleh Shariah, iaitu hanya untuk tujuan menghalang risiko dan bukannya mencari keuntungan. b) Forex (Foreign Exchange) atau yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan suatu jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang suatu negara terhadap matawang negara lainnya yang melibatkan pasar-pasar matawang utama di dunia selama 24 jam secara berterusan. Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu :- Dalam menukar wang dengan wang, Nabi telah menyebut garis panduan yang mesti dipatuhi iaitu. Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia disebut dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah on the spot basis. Ia datang dari hadis :8217 . . . . . . 1611 . . 1611 . Ertinya. Emas dengan Emas ( ditukar atau diniagakan). perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar secara terus ( pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai8221 ( Riwayat Muslim, no 4039 no hadith. 119 ) . Untuk makluman. FOREX dalam matawang yang diuruskan oleh konvensional tidak menjaga syarat ini maka ini menjadi Riba Nasiah. Ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah 8216Forward FOREX8217 atau Forex yang menggunakan 8216Value forward8217 ( nilai masa hadapan) yang mempunyai tergolong dalam Riba Nasiah. Forex yang menggunakan nilai 8216Forward8217 ini sememangnya diketahui mampu menghasilkan untung yang lebih berbanding spot dalam kebanyakan keadaan jika tepat penggunaannya. Mestilah terdapat serah terima atau disebut 8220qabadh8221 dalam Islam secara benar 8220hakiki8221 atau 8220hukmi8221 pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Untuk makluman. FOREX yang diuruskan oleh konvensional juga tidak menjaga syarat ini lalu ia batal dan termasuk dalam bab menjual sesuatu sebelum memilikinya yang di haramkan oleh Nabi SAW. Selain itu, FOREX juga amat terdedah kepada unsur spekulasi berlebihan yang boleh menyebabkan ia termasuk dalam katergori perjudian. Walaubagaimanapun, tidak di nafikan unsur ini agak sukar untuk di tetapkan kadarnya. Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Bank-bank Islam juga ada yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, kebanyakan mereka melakukan FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis 8216Forward8217 apa yang pasti, sudah tentu majlis Shariah telah meletakkan beberapa syarat dan bukannya secara bebas begitu sahaja. Berkenaan pelaburan swiss yang diuruskan oleh badan Konvensional, maka sudah tentu ia tidak meletakkan sebarang perhatian kepada syarat-syarat yang di tentukan Shariah. Pemain-pemain forex kelihatan bersungguh cuba mempertahankan keharusannya, pelbagai fatwa di momokkan kepada saya, fatwa dari Jabatan Mufti Perak, fatwa seorang penasihat Shariah sebuah bank Islam dan lain-lain. Hakikatnya, semua fatwa keharusan adalah tertakluk kepada syarat di atas dan bukannya secara mutlak. Secara mudah, bagi saya anda perlu memastikan siapa yang menguruskan transaksi 8216permainan8217 forex anda, adakah sebuah institusi kewangan Islam atau konvensional Jika institusi kewangan Islam, penasihat Shariah akan menanggung tanggungjawab, justeru, ia adalah harus bagi orang awam selagi penasihat Shariah ini mengatakannya harus. Bagaimanapun dalam hal pelaburan Swiss yang menggunakan FOREX sebagai instrumennya ini, ia sudah ternyata sebagai sebuah institusi kewangan konvensional dan kapitalis. Sesebuah institusi kewangan konvensional sudah pasti akan menggunakan instrument forex tanpa sebarang ikatan syarat yang ditetapkan Shariah di atas. Tanpa syarat itu, transaksi antara matawang dengan matawang secara tangguh akan menghasilkan 8216Riba an-Nasiah8217 yang diharamkan secara sepakat oleh seluruh Ulama Islam. Ia juga adalah keputusan Panel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Accounting Auditing Organization For Islamic Institutions (AAOIFI). Antara panel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani8217, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai lagi c) SWAP : Ia adalah satu perjanjian atau kontrak di antara dua pihak bagi pertukaran bertempoh bagi sesuatu asset kewangan yang khusus, asset material atau kadar faedah. Dalam beberapa kes jualan komoditi atau jualan matawang secara tangguh, ia dibuat tanpa sebarang pertukaran sebenar. (AAOIFI Shariah Standard, hlm 358) Hukumnya menurut Fatwa kumpulan Ulama Fiqh Antarabngsa yang pakar dalam hal kewangan Islam. Haram kerana contractnya melibatkan pertukaran matawang secara bertangguh, ia adalah riba nasiah. Di sebutkan di dalam keputusan Penasihat Shariah AAOIFI :- 8220 SWAPS are not permitted in the forms in which they are practiced in commodity exchange8221 ( AAOIFI Shariah Standard, hlm 358 ) d) Options : takrifnya adalah. Satu kontrak yang mana hak diberikan (tetapi tidak menjadi kewajiban) untuk membeli atau menjual sesuatu item yang dipersetujui ( samada dalam bentuk saham, komoditi, matawang, indeks dan hutang) pada harga yang ditentukan. Tiada kewajiban bagi penempah untuk memenuhi tuntutan kontrak bagi yang membeli item yang ditempah, tetapi penjual hak item itu, wajib memenuhi tuntutan kontrak. ) (AAOIFI Shariah Standard, hlm 356). Saya tahu takrifnya memeningkan pembaca, tetapi ia memang sukar untuk diterangkan menggunakan ayat-ayat ringkas tanpa contoh panjang lebar. Secara kesimpulan, ia juga instrumen konvensional yang diharamkan kerana ia bercanggah dengan beberapa konsep dan panduan Shariah iaitu :- Menjual sesuatu sebelum memilikinya secara benar. Ia diharamkan berdasarkan hadis. Jangan kamu membeli ikan dalam air, karena sesungguhnya jual beli jang demikian itu mengandung penipuan. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnu Masud) Unsur 8216Gharar Fahish8217 (ketidak tentuan) dan perjudian yang besar. Ia timbul kerana si pembeli berhasrat untuk membeli sesuatu asset pada satu harga ditetapkan cth RM 100, dengan ramalan bahawa harga asset itu akan naik pada masa hadapan kepada RM 200. Untuk itu, si pembeli akan membyaar bayaran pendahuluan RM 10, tetapi si pembeli mempunyai hak untuk membatalkan pembeliannya jika didapati bahawa harga ramalannya tidak tercapai. Ia juga terlibat dalam jual beli pada masa hadapan (forward) yang tidak sah menurut syara. Ia adalah Riba, jika item yang dijual beli adalah hutang dan matawang. Ia juga bertentangan dengan syarat serah terima atau disebut 8220qabadh8221 dalam Islam secara benar 8220hakiki8221 atau 8220hukmi8221 pada waktu yang sama. Tatkala itu aqad menjadi batal ( Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Hukum Options di sebutkan oleh majlis Penasihat Shariah AAOIFI 8220 Options are not permitted neither with respect to their formation not trading8221 ( Shariah Standard, hlm 357) e) Futures Menurut The encyclopedia of Britanicca, futures adalah :- 8220 Satu kontrak komersial yang dibuat bagi melakukan pembelian atau jualan satu asset dalam satu kuantiti yang khusus dan pada tarikh akan datang yang khusus8221 ( Britannica Encyclopedia, 1988, 565) Ia dibenarkan oleh Shariah dengan syarat kontrak komersial yang dibuat itu hanya janji dari satu belah pihak 8220unilateral promise from one side8221. Jika syarat ini tidak dipatuhi maka kontrak itu tidak sah menurut Shariah kerana :- Ia dianggap aqad kontrak jual beli pada masa akan datang. Untuk pengetahuan pembaca, Islam tidak membenarkan aqad jual beli di meterai hari ini bagi transaksi pada masa akan datang ia tidak sah menurut Shariah. Ia menjadi semakin ketara tidak sah apabila kedua-dua pihak tidak menyerahkan apa-apa, samada asset ataupun bayarannya. ( 8216Aqd al-Bai8217, Syeikh Mustafa Az-Zarqa, hlm 36) Ianya tidak boleh sama sekali dilakukan antara matawang kerana ia akan menjadi Riba an-Nasiah (riba sebab bertangguh serah-terima). Tetapi inilah salah satu cara yang terbaik bagi pihak konvensional bagi mendapatkan untung. Ia akan tergolong dalam jualan hutang dengan hutang 8220 Bai8217 ad-Dayn bi ad-Dayn8221 yang di haramkan oleh Nabi SAW kerana faktor 8216gharar8217 atau ketidak tentuan yang amat tinggi. 1613 Sebuah hadith yang lemah menyebut. 8220 Nabi SAW melarang dari menjual secara hutang dengan hutang8221 (Riwayat Ad-Dar Qutni, al-Hakim dan Al-Hakim mengatakannya sohih menurut syarat Bukhari dan Muslim). Bagaimanapun menurut Syeikh Prof Dr Muhydin Qurra Ali Dhaghi, pengharaman jual beli hutang dengan hutang adalah diharamkan melalui dalil Ijma8217. (Dalil ijma ini boleh dirujuk di dalam Naylul Awtar 5177). Pengharamannya juga telah di putuskan di dalam resolusi persidangan ke-16, Persidangan Kesatuan Ulama Fiqh Sedunia pada 5-10 12002. Apabila transaksi 8216futures8217 ini dilakukan oleh sebuah Institusi Kewangan Konvensional, sudah tentu ia tidak akan menjaga displin Islam di atas, kerana itu ianya di haramkan. Malah unsur perjudian dan ketidaktentuan juga amat tinggi. Seorang ilmuan Shariah menulis :- 8220 Considering the case of the basic exchange contracts, it may be noted that the third type of contract where settlement by both the parties is deferred to a future date is forbidden, according to a large majority of jurists on grounds of excessive gharar. Futures and forwards in currencies are examples of such contracts under which two parties become obliged to exchange currencies of two different countries at a known rate at the end of a known time period. For example, individuals A and B commit to exchange US dollars and Indian rupees at the rate of 1: 22 after one month. If the amount involved is 50 and A is the buyer of dollars then, the obligations of A and B are to make a payments of Rs1100 and 50 respectively at the end of one month. The contract is settled when both the parties honour their obligations on the future date. Traditionally, an overwhelming majority of Sharia scholars have disapproved such contracts on several grounds. The prohibition applies to all such contracts where the obligations of both parties are deferred to a future date, including contracts involving exchange of currencies. 8220 Keputusan Majlis Penasihat Shariah dunia bagi AAOIFI menyebut dalam fatwanya. 8220Futures is not permitted according to the Shariah to undertakes futures contracts either through their formation or trading8221 (Shariah Standard, hlm 356) f) Guaranteed Capital (jaminan wang modal tidak lupus) . Keistimewaan ini adalah tidak sah menurut SELURUH ULAMA EMPAT mazhab. Ini kerana dalam konsep Pelaburan Islam yang dikenali sebagai Mudarabah dan Musyarakah, tiada sebarang jaminan dari pengusaha bahawa modalnya terjamin. Menurut Mazhab Maliki dan Syafie menganggap kiranya terdapat dalam kontrak mana-mana pelaburan mudarabah yang mana pihak pengurus menjamin bahawa modal tidak akan lupus walau apapun keadaan berlaku (samada akibat kelalaian atau tidak), maka aqad atau kontrak itu terBATAL. (Hashiyah Ad-Dusuqi, 5284 Mughni al-Muhtaj, As-Syarbini, 3419 ). Manakala menurut Mazhab Hanafi dan Hanbali, syarat seperti ini terbatal dan kontrak adalah sah ( Bada8217 as-Sanai, al-Kasani, 5115 Al-Insaf, Al-Mardawi, 5313 ) Bagaimanapun pelaburan Swiss Mutual Fund ini sudah pasti lebih teruk lagi, kerana ia langsung tidak menggunakan kontrak pelaburan yang diurus menurut Shariah. Pastinya kontrak pelaburan seperti ini adalah batal menurut empat mazhab dan segala keuntungan yang diterima adalah tidak sah. Menurut Shariah, hanya dua jenis jaminan modal di izinkan dalam aqad Mudarabah iaitu :- Jaminan modal dikembalikan jika pihak 8216mudarib8217 ( pengurus pelaburan) mengkhinati mana-mana isi kontrak, kecuaian yang jelas dalam pengurusan dan yang sepertinya. Jaminan dari pihak ketiga dan bukannya pihak pengurus pelaburan (mudarib) Malangnya, kedua-dua ini tidak termasuk dalam aqad pelaburan swiss. g) Guaranteed Fixed Return : Ia tidak ubah seperti 8216Fixed Deposit8217. Fixed deposit adalah satu jenis pelaburan yang menjamin pulangan atau keuntungan dalam bentuk yang telah ditentukan secara pasti sejak awal lagi. Sebagai contoh, jika anda meletakkan duit pelaburan sebanyak RM 10,000 bagi tempoh 5 bulan, anda pasti akan diberi pulangan samada jumlah tertentu (seperti RM 5,000) atau kadar pulangan yang pasti (12 ) dari jumlah pelaburan anda. Ia telah sepakat seluruh ulama sebagai haram kerana Riba. Kaedah Fiqh menyebut. Al-Gunm Bi al-Gurmu (profit is by taking risk)ertinya. 8220(Bagi mendapatkan) Keuntungan (hasil pelaburan) mestilah dengan menhadapi risiko8221 (Some Observations on the Question of RIBA and the Challenges Facing Islamic Banking, Ibrahim F I Shihata). Justeru sebarang pelaburan dengan jaminan pulangan adalah bertentangan dengan kaedah di atas tadi. Selain itu, sebarang pelaburan yang mempunyai elemen seperti ini adalah sebenarnya pinjaman dengan riba. Jaminan pulangan ini menjadikan ia berteraskan konsep pinjaman wang dengan faedah (interest) yang dijamin. Ia adalah haram. h) 8220Equity8221 dan 8220commodities 8221: pastinya apabila ia di urus secara konvensional, ia akan terlibat dengan unsur-unsur perjudian. i) Companies pelaburan dalam syarikat-syarikat kukuh dengan jual beli saham . Sebarang syarikat yang ingin diletakkan duit pelaburan sepatutnya disemak dan disahkan terlebih dahulu oleh Panel Penasihat Shariah. Ia amat penting bagi menentukan samada syarikat itu menjalankan aktiviti yang menurut nilai Islam atau tidak. Apabila tiada sebarang panduan seperti Pelaburan Swiss ini, sudah tentu pelaburannya akan dibuat dalam apa jua syarikat, tidak kira yang terlibat dengan judi, arak, pelacuran dan lain-lain. Syarikat seperti ini sememangnya amat diminati kerana pulangannya lumyaan seperti genting di Malaysia. Bagi sebarang pelaburan di luar Negara, semua syarikat yang dilabur sepatutnya mesti disemak samada ia diluluskan oleh Dow Jones Islamic atau tidak. SIla rujuk web dow jones Islamic di investaaa atau djindexesmdsidxindex. cfmeventshowHome Kesimpulannya, AMAT SUKAR UNTUK SAYA menyokong keterlibatan Muslim dalam pelaburan jenis ini, tiada satu pun yang dibuat terbukti dan ditonjolkan diurus tadbir secara Islamik oleh Badan Pengurusan Pelaburan Swiss ini. Semuanya terlibat riba dan perjudian, maka semua untungnya samada riba atau tidak halal satu sen pun, walaupun pulangan lumayan beratus ratus peratus tetapi ia adalah haram. HARAM DAN HARAM. MANIS DI DUNIA, PAHIT DI BARZAKH DAN AKHIRAT . Keputusan-keputusan di atas adalah menurut keputusan Majlis Penasihat Shariah oleh Accounting amp Auditing Organization For Islamic Institutions atau OIC Interntional Fiqh Academy (Majma Fiqh Islami) yang dianggotai oleh ahli-ahli pakar Shariah sedunia. Hahahahaha. sory ustad typewriter. kalau hukum haram mmg org islam skrg ketinggalan dari segi ekonomi dunia. so rezeki depan mata kite sapu la. kalau nak main forex belajar keluar modal dan praktikal. kalau main xde ilmu boleh dikatakan judi. kalau kite ade ilmu dan buat praktikal insyaallah allah maha mengetahui . modal dah ribu2 keluar utk belajar forex ni. pastu kite main forex dengan mudah ustad media sosial keluarkan haram. zaman para khalifah pon nak jatuhkan harap pon ssh ni senang2 die ckp riba. tang mana riba tu ustad oii dah keluar beribu duit pastu berdagang dalam forex boleh kata haram. kalau ilmu x ckup jgn jadi ustad lagi. meh nak habaq sket riba tu adalah tidak mengeluarkan modal tapi duit dapat kat poket. paham btl2 riba tu. sekian assalammualaikum Hahahahaha. sory ustad typewriter. kalau hukum haram mmg org islam skrg ketinggalan dari segi ekonomi dunia. so rezeki depan mata kite sapu la. kalau nak main forex belajar keluar modal dan praktikal. kalau main xde ilmu boleh dikatakan judi. kalau kite ade ilmu dan buat praktikal insyaallah allah maha mengetahui . modal dah ribu2 keluar utk belajar forex ni. pastu kite main forex dengan mudah ustad media sosial keluarkan haram. zaman para khalifah pon nak jatuhkan harap pon ssh ni senang2 die ckp riba. tang mana riba tu ustad oii dah keluar beribu duit pastu berdagang dalam forex boleh kata haram. kalau ilmu x ckup jgn jadi ustad lagi. meh nak habaq sket riba tu adalah tidak mengeluarkan modal tapi duit dapat kat poket. paham btl2 riba tu. sekian assalammualaikum If the Muslim CommunityCountries has a good economic stability like the US. GB, Euro, Japan. etc. and I believe that this forex trading will be All Halal. BUT, since nowadays the economic is cntrolled by those countries, even in our countrY is controlled by the CHINESE not even any MALAYS or ORANG MELAYU can beat up alll the BILLONAIRE in our country which is the top ten is dominate by all these CHINESE or non MELAYU people. SO. we are attached to an economic system which is controlled by non muslim. MY QUESTION IS how in the world we should avoid to make business deal without dealing with all this people. cuz thAt is the biggest economic instrument in the world. EVEN KWSP (which suppose to invest in Islamic Investment cant do it very well. Imagine 120 billion worth of funds to be invested in an economic system which is 100 islamic. as the KWSP people said. there is not enough islamic investment instrument in the market currently. we dont have much choice but to dump some billions of RM into konvensional system. NOW TELL ME THAT A DECENT PAKCIK WHO RETIRED FROM WORK WANTED TO GO TO HAJI AND HE ONLY HAVE HIS SAVING FROM KWSP CUZ HE AINT SAVING IN TABUNG HAJI. CAN HE USE THE MONEY OR NOT. BUKAN KAH KITA NI DALAM DUNIA EKONOMI MODEN CANGGIH NI TERPAKSA BERJUAL BELI DENGAN ORG2 BUKAN ISLAM. I DONT KNOW IF MY OPPINIONS IS CRAPPY BUT THAT IS WHAT I HAVE IN MIND. MEBE USTAZ. YR SALARY ALSO BEING PAID BY TH EGOVERNMENT WHO UNDOUBTLY INVEST IN NON ISLAMIC INSTRUMENT. CAN U DENY THAT. OUR GOVERNMNT. BLOODY RATING FOR BRIBERY HAS INCREASED THANKS TO POLITICIAN FOR THAT. - JUST GIVING MY THOUGHTS LAH. - I BELIEVE WHEN IT COMES TO MONEY - DUIT PUNYA PASAL. A LL THE SERBAN, LEBAI KOPIAH THAT YOU WEAR WILL TERCABUT LAA. IVE SEEN MANY PEOPLE LIKE THIS AND I SIMPLY GELENG KEPALA LAH. MEBE USTAZ IS NOT ONE OF THEM. ARE U. Jangan ingat semua yang berkaitan dengan forex tu haram. Sebenarnya ustaz zaharuddin sendiri ada cakap. Forex ni diumpamakan macam ayam. Pada umumnya forex ni HALAL..Tetapi instrumen-instrumen yang diperkenalkan seperti hedging dan sebagainya yang membuatkan dia jadi HARAM.. Dia berbeza kalau kita menjadi forex trader dengan kita melaburkan duit dalam syarikat yang membuat perniagaan forex. Faham tak Kalau kita menjadi forex trader, sebagai contoh, ada syarikat forex yang menawarkan kita akaun, lepas tu kita masukkan duit, dalam masa dua tiga hari, kita yakin nilai euro akan naik, jadi kita pun jual..Itu HALAL. Ustaz zaharuddin sendiri tak cakap yang itu HARAM. Tapi yang ustaz Zaharuddin kata HARAM tu kalau kita invest duit kita dalam syarikat yang membuat perniagaan forex. Itu yang HARAM. Contohnya program HYIP atau high yield investment program..Itu memang confirm haram..Sebab syarikat-syarikat konvensional memang langgar semua peraturan ISLAM..Tu yang jadi HARAM tu.. Kalau tak percaya tengok video ni. youtubewatchvZ9ngYs1J5zw Saya harap semua orang faham termasuk ADMIN site MUSLIMKAYA ni. Asslaam o Aliku, I am from Pakistan and came across ur blog when I was trying to search if HYIP programs against Islam or not. I am sure u have given good informtion here but the problem is I did not understand the language here :( Is it possible for u to please translate this blog to english so that ppl from other countries can also benefit from the information here. Thank u and Allah Hafiz Assalamualaikum, saya teringin nak tahulah ustz Zaharuddin ni simpan wang di mana ye. Masih bawah bantal lagi kut..sebab all the banks in Malaysia main forex. inc bank islam and bank muamalat. Awat tak cukup pakar syariah ke kat bank2 situ Kesimpulannya bila ustaz tu sendiri yg terlibat dengan forex aktiviti tu terus halal..so kawan2 semua timbalah ilmu agama jgn tunggu pendapat atau pandangan ustaz2 sahaja kita pun mampu timbang sendiri. Tq laa. dah kita dengar pendapat-pendapat semua tuh, kita sedang timba ilmu laa tuh. semua tuh ilmu. ape laa ko ni, lagipun ust dah cakap ade forex haram, ade harus. paham betul-betul. Kalau lah Islam boleh menguasai dunia ini, Insyaallah semua perniagaan akan halal, tapi tak tau bila akan be rlaku. Bolehkah dijadikan alasan maslahah umat Islam untuk mengatakan perniagaan forex halal. Sepanjang yang saya tau tak ada broker forex yang islamic 100. Bolehkah fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan dikiaskan dengan forex seperti harusnya hukum melabur dalam ASNB assalamualaikum. Betullah kata ustaz. Pening jugak nak membacanya pasal halal haram yang diterangkan. Tapi pastinya ustaz lebih memfokus kepada swiss chash yang popular tu. Dah tutup pun. Berbalik kepada cerita halal haram forex nie. Saya ada terbaca tentang soal jawab hukum forex di surat khabar. Tak ingat le surat khabar mana. Tapi yang pastinya jawapan kepada persoalan tersebut membawa 2 jawapan. Satu halal dan satu haram. Yang haram ialah yang mana pelabur itu melaburkan sejumlah duitnya, kemudian tunggu hujung bulan. Dapat untung. Macam fix deposit le contohnya. Tetap je keuntungannya. Yang ini orang Malaysia kita memang suka. Manakala yang halal pula jawapan nya adalah jika wang itu dilaburkandiniagakan sendiri, ada untung dan rugi. Dilihat pagi dan petang membawa ke malam. Macam BSKL adaq saham syariah. Pelabur direct ke broker tanpa ada orang tengah. Tapi yang nie rasanye duit belaka. Kita sibuk melihat dan mengkaji pagi petang, dengar berita yang oleh membawa spekulasi matawang sesebuah negara. Tapi saya bukanlah ustaz yang boleh menyatakan hukumnya secara terangan. Ustaz punye blog nie mungkin boleh buat kupasan lebih lanjut kot. Baru nak belajor forex. Klang Saya rasa amat kecewa apabila ramai mendakwah kita yang HANYA arif di bidang syariahhukum Islam memberi pandangan mereka ke atas isu - isu kewangan. Mengapakah ramai masih lagi ragu2 tentang melaburkan wang mereka Jika pelaburan yang dilakukan menerima keuntungan, kita boleh berzakat. Saya rasa sedih kerana kita harus menjadi pak turut kepada ustaz2 yang tidak ada pengetahuan tentang bidang kewangan. kalau hati sudah jauh dari rahmat Allah, halal haram pun di layan sama. Benar hadith nabi tentang akhir zaman, manusia tidak peduli mana yg halal dan mana yg haram. Amat menyedihkn, kenapa tidak mementingkan akhirat. Dr Zaharuddin tu pakar kewangan Islam. jgn main buta tuli tuduh ustaz yang takde pengetahuan ttg bidang kewangan. semak biodata ustaz tu dulu tengok dan nilaikan sendiri. jgn terlalu kejar kemewasan sampai lupa halal haram. dunia dh nk kiamat ni. Assalamualaikum. Bolehkah tuan terangkan mengenai Forex Spot yang dikatakan HALAL di sisi ISLAM..Terima Kasih..Blog anda sesuai dijadikan pembelajaran mengenai ekonomi Islam. Semoga Allah S. W.T memberkati dan membimbing kita semua di dalam mencari rezeki yang halal dan direhai olehnya kerana sesungguhnya tiap2 makanan dan minuman yang kita makan melalui hasil yang HARAM, maka nerakalah tempatnya.. Mengenai bab forex ini. hukumnya HARAM. kalau kita mengaji lebih sikit. kita akan dapati giełda wymiany adalah HARAM. Dlm forex ini ada 3 benda yg kena ambil perhatian. 1. metoda 2. odsetki 3. dźwignia 1. metoda OK, spot dibenarkan ale selain dari spot adalah haram 2. swap. Brak wymiany. kira pass. tylko główna intraday 3. Dźwignia tang sini sangkut. tapi kalau nak main juga kena pakai leverage 1:1. baru hukumnya jadi HARUS. Hukumnya menjadi harus jika kita menepati ketiga-tiga syarat dibawah 1. Punkt 2. Brak wymiany 3. Dźwignia 1: 1 Kalau ketiga-tiga syarat diatas tak dapat dipatuhi. hukumnya HARAM Pandangan pertama: HARAM Hujjah mereka adalah seperti berikut: 8211 Mewajibkan pedagang berurusniaga melaluinya. termasuk dalam kategori 8220 (( 8220 Ini termasuk dalam larangan Nabi saw: 8211 Riba: Apabila berlaku situasi 8220cross over night8221 8211 Urusniaga forex umumnya tidak berlaku qabd syar8217ie. 8211 Kemudharatan ekonomi kepada pihak-pihak yang berurusan khususnya pedagang dan masyarakat umumnya. 8211 Pedagang menjual sesuatu yang tidak dimiliki. 8211 Urusniaga berdasarkan pergerakan harga yang menyerupai qimar. 8211 Melibatkan al-Ihtikar dan al-najash ( .( Pandangan kedua: HARUS 8226 Jualbeli dilakukan pada hari yang sama 8226 Upah atau komisyen kepada platform tidak boleh melebihi ujrah al-mithl. 8226Menghimpunkan al-bay8217u dan al-salaf tidak menyebabkan aqad tersebut fasid kecuali terdapat keadaan-keadaan yang memberi kepentingan tertentu kepada salah satu pihak yang berkontrak.( 1614 1615( 8226Keadaan jualbeli dipasaran ini (forex market) tidak mewujudkan kepentingan tertentu kepada salah satu pihak yang berkontrak. 8226Qabd terlaksana dalam kontrak ini ialah qabd al - hu kmi dengan adanya perlbagai urusan dan mekanisme tambahan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa. iltizam bil qard oleh pihak platform kepada para pedagang. Ianya dianggap pinjaman jika pedagang menggunakanya. Pinjaman ini tidak melibatkan faedah. 8226Urusniaga melalui paltform terbahagi kepada dua jenis, pertama tidak melibatkan 8220cross over night8221 dan kedua melibatkan 8220cross over night8221. Kaedah pertama adalah diharuskan manakala kaedah kedua adalah tidak harus kerana melibatkan 8220cross over night charge8221 yang merupakan faedah keatas pinjaman. saya ada main apatah, kawan ajak forex kot, tiap2 bulan dapat untung sama je, tetap. tapi kadang 2 ditunda berbelas hari, maksudnya tak dapat tarikh yang ditetapkan. adakah cara ini halal yang tiada swap or commission first tahniah kepada sdr abu muaz di atas pandangan n buah fikiran buat pencambahan ilmu di sini. saya bukannya arif sangat pasal forex ni cuma sedikit sebanyak saya ambil peduli gak sebab org dok tanya kat saya pasal benda nie. sepanjang pembacaan serta pandangan saya hal forex ini juga seperti hukum feqh yang xdijelaskan secara nyata hukumnya secara qati39e dari quran, sunnah serta ijma39, akan senantiasa berubah-ubah dan mengikut keadaan semasa. saya ambil contoh tentang penggunaan kad kredit yang dibayar secara ansuran masih ada yang kena percentage, hypermarket supermarket yang dimiliki non-muslim (ada jual arak), pelaburan-pelaburan syarikat milik kerajaan yang masih gunakan konvensional sistem serta pelaburan n lain-lain lagi. tapi bukanlah saya nak sokong yg main forex 100 cuma kena amik perhatian juga apa yang telah dibincangkan secara semasa oleh ulama2 fiqh hari nie tentang halal haram yang boleh kita jauhi cuma sekarang bagaimana kita nak 39islam39kannya. sebab hari nie majoriti ekononmi dikuasai kapitalis hatta orang kaya di negara arab juga byk terlibat, inilah yang perlu kita fikirkan bagaimana nak memperbaiki keadaan hari nie seperti salah seorang yg beri komentar andai ekonomi dunia ini dikuasai orang islam yang berpegang teguh dengan quran n sunnah insyaallah semuanya ok. setakat ini sahaja maaf andai x kena Salam.. Terima kasih utk post yg informative nih. institusi kewangan Islam Assalammualaikum, dimana saya boleh dapatkan institusi kewangan Islam y menguruskan forex iniSaya baru sahaja dalam bidang forex ini. trade sendiri sahaja dgn menggunakan platform marketiva. Jgn pening2 ye..nak tahu. watsapp saya di 011 23607770.. dijamin selamat 100..tiada unsur riba. owner syarikat bumiputra islam.. Kesimulannya forex ni boleh ke x boleh tolong guna bahasa yang straight to the point la jgn belit2..kejap kata spot boleh, kejap kata foward xbleh. mana satu ni si Zaharudin tu tau ke x tau aku ada masuk AAOIFI tapi aku taip forex x keluar satu pun article pasal forex. betul ke tak betul apa si Zaharudin tun ckp Assalamualaikum. Saya ingin mendapatkan penjelasan mengenai hukum bermain FOREX(tukaran matawang asing). Jikalau saya selaku orang awam, menjalankan aktiviti FOREX melalui syarikat BROKER seperti NorthFinance, FXCM, AvaFx, EasyForex, Marketiva atau sebagainya (boleh merujuk laman web Broker tersebut), adakah ianya diharuskan untuk makluman JAKIM, syarikat broker seperti yang dinyatakan ada menyediakan pelabagai jenis akaun. dan terdapat juga akaun quotfree overnight interestquot(akaun bebas faedah) untuk orang2 islam yang memohon. jadi, bagaimana hukum melakukan FOREX Ada yang saya dapati mengatakan ianya harus. ada yang mengatakan ianya haram. yang mana satu untuk orang-orang awam seperti saya patuhi untuk makluman, ramai rakyat malaysia khususnya yang beragama Islam telah melakukan aktiviti-aktiviti FOREX menerusi syarikat-syarikat Broker yang telah dinyatakan. saya mencadangkan agar JAKIM mengeluarkan suatu artikel untuk disebarkan ke masyarakat umum untuk menjelaskan perkara ini. syabas dan tahniah kerana JAKIM telah mengeluarkan artikel mengenai isu melabur dalam ASBASN. Diharapkan banyak lagi artikel-artikel yang menyentuh soal ekonomi untuk mengeluarkan masyarakat Islam daripada was-was. Nota: soalan saya ini bukan merujuk kepada aktiviti FOREX yang dilankan oleh Bank, tetapi merujuk kepada individu-individu (masyarakat awam) yang menjalankan aktiviti-aktiviti FOREX melalui syarikat BROKER FOREX seperti yang dinyatakan secara bersendirian. sekian, terima kasih. website: NorthFinance: northfiance FXCM: fxcm Markrtiva: marketiva AvaFx: avafx Jawapan Pertukaran wang dengan wang seperti yang terdapat pada urusniaga dalam perniagaan pasaran mata wang (forex trading) adalah mengandungi unsur riba. Kedudukan nilai mata wang dalam pasaran pula adalah tidak tetap dan boleh berubah bila-bila masa sahaja. Keadaan sebegini boleh dikategorikan sebagai satu penipuan kepada pihak yang menyertainya. Perniagaan dalam pasaran mata wang seumpama ini berlaku tidak dalam satu majlis tetapi jika sebaliknya adalah harus seumpama money changer kerana telah ditetapkan harganya. Oleh itu, penyertaan pelaburan dalam pasaran mata wang (forex trading) hukumnya tidak halal kerana mengandungi unsur riba. JAKIM berterima kasih di atas cadangan tersebut dan JAKIM akan sentiasa memberi penjelasan dan kefahaman tentang ekonomi Islam kepada masyarakat di luar sana. quot (Sumber. islamgrid. gov. my) Projek IslamGRID adalah projek kerjasama terutamanya antara MAMPU dan JAKIM (sebagai pemilik) yang mana kedua-duanya di bawah Jabatan Perdana Menteri dan beberapa agensi lain seperti MOSTI Ini adalah hasil carian yang saya dapat melalui laman web islamgrid. gov. my (Projek IslamGRID adalah projek kerjasama terutamanya antara MAMPU dan JAKIM (sebagai pemilik) yang mana kedua-duanya di bawah Jabatan Perdana Menteri dan beberapa agensi lain seperti MOSTI).Timbang-timbang lah Soalan. Assalamualaikum. Saya ingin mendapatkan penjelasan mengenai hukum bermain FOREX(tukaran matawang asing). Jikalau saya selaku orang awam, menjalankan aktiviti FOREX melalui syarikat BROKER seperti NorthFinance, FXCM, AvaFx, EasyForex, Marketiva atau sebagainya (boleh merujuk laman web Broker tersebut) adakah ianya diharuskan untuk makluman JAKIM, syarikat broker seperti yang dinyatakan ada menyediakan pelabagai jenis akaun. dan terdapat juga akaun quotfree overnight interestquot(akaun bebas faedah) untuk orang2 islam yang memohon. jadi, bagaimana hukum melakukan FOREX Ada yang saya dapati mengatakan ianya harus. ada yang mengatakan ianya haram. yang mana satu untuk orang-orang awam seperti saya patuhi untuk makluman, ramai rakyat malaysia khususnya yang beragama Islam telah melakukan aktiviti-aktiviti FOREX menerusi syarikat-syarikat Broker yang telah dinyatakan. Jawapan IslamGRID : Pertukaran wang dengan wang seperti yang terdapat pada urusniaga dalam perniagaan pasaran mata wang (forex trading) adalah mengandungi unsur riba. Kedudukan nilai mata wang dalam pasaran pula adalah tidak tetap dan boleh berubah bila-bila masa sahaja. Keadaan sebegini boleh dikategorikan sebagai satu penipuan kepada pihak yang menyertainya. Perniagaan dalam pasaran mata wang seumpama ini berlaku tidak dalam satu majlis tetapi jika sebaliknya adalah harus seumpama money changer kerana telah ditetapkan harganya. Oleh itu, penyertaan pelaburan dalam pasaran mata wang (forex trading) hukumnya tidak halal kerana mengandungi unsur riba. JAKIM berterima kasih di atas cadangan tersebut dan JAKIM akan sentiasa memberi penjelasan dan kefahaman tentang ekonomi Islam kepada masyarakat di luar sana. quot salam, saya bru nk mempelajari forex dan saham nie..setelah bce atikel2 nie sy jadi confius..ape solution nye Pelaburan forex ni ade yg haram dan ade yg harus. pelaburan forex yg sy join ni. halal di sisi hukum dan tiada unsur riba. whatsapptelegrm di 011 23607770 segala persoalan anda akan terjawab. Kepada anonymous, sebenarnya ada banyak lagi alternatif lain kepada pelaburan dan cara2 buat duit yang halal. Nak atau tak je. Nak kata FOREX boleh buat duit cepat, tak semestinya. Ada jugak orang yang rugi bila main FOREX.. Antara alternatif lain buat duit cepat dan halal ialah, 1. Main Futures (Crude Palm Oil Index Syariah) 2. Main saham yang patuh syariah 3. Main Indeks saham syariah Cara main yang di atas ni suma sama macam main FOREX. So ilmu yang ada tu mmg boleh pakai dan yang pasti halal. Yang penting kena ada usaha dan rajin untuk tambah ilmu.. bukan ke main futures haram berdasarkan artikel di atas.. quotKeputusan Majlis Penasihat Shariah dunia bagi AAOIFI menyebut dalam fatwanya. 8220Futures is not permitted according to the Shariah to undertakes futures contracts either through their formation or trading8221 (Shariah Standard, hlm 356)quot FCPO telah disahkan patuh syariah oleh Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. Ada sebab-sebabnya ia diharuskan. Boleh rujuk website Bursa Malaysia. for me ianya adalah halal dan ada juga part2 nya yang haram contoh bermain secara headging(jual dan beli pada masa yg sama dimana system headging biasanya digunakan dan diperkenalkan bangsa yahudi. bermain secara headging memang untuk rugi amat nipis. swaproll over dimana bila trade yang saya buat tidak kena atau reach my take profit dlm masa sehari ianya sama seperti interset untuk perniagaan saya. apa saya perlu lakukan dlm masa sebulan saya kira semua sekali swaprollover dan gunakan duit poket saya sendiri hantar atau sedekah kan ke pejabat baitulmal dan lain nyaquotini adalah interest untuk perniagaan sayaquot inilah umat akhir zaman, orang2 bijak agama ditolak, lepastu buat tafsiran sendiri, astagfirulahalazim.. betul tu, setuju. Apabila mata hati digelapkan dengan wang, agama dan ilmuwan dipersalahkan. Ustaz itu pakar kewangan syariah, ilmu beliau jauh lagi banyak dari kita, tapi mereka sewenang wenangnya menolak dan melakukan tafsiran sendiri. Semoga kita sentiasa dikurniakan rahmat dan petunjuk dari Allah. Ingatlah, kita mahu yang berkat walaupun sedikit, jauhi shubhah. kepada hamba Allah, apakah penolakan kepada orang bijak agama ini di buat secara total Adakah dalam semua perkara orang bijak agama ini betul sehingga pendapat mereka menjadi fatwa yang tak boleh tidak mesti diikuti sedangkan kalau kita lihat di malaysia hukum pelaburan ASN dan ASB pun berbeza diantara pendapat majlis fatwa Kebangsaan dengan orang bijak agam yang lain. Orang bijak agama pun ada masa silap dalam memberikan pendapat kerana mereka tidak mengetahui dengan mendalam mengenai bidang yang bersangkutan dengan pendapat yang diberikan ataupun mungkin kerana tersalah faham mengenai istilah yang digunakan contohnya pernah seorang ulama menyatakan anjing laut adalah najis berat sama seperti anjing mohon utamakan logik dari emosi bila keluarkan pendapar, saya menghormati UZAR kerana beliau membuat homework sebelum memberi pendapat Kepada anonymous. Sesungguhnya bukan senang bagi seorang ulama untuk keluarkan fatwa haram atau halal. Terutamanya dalam bab muamalat sebab ia adalah sangat luas. Dalam bab muamalat, usul fiqh menyatakan pada dasarnya semua perkara adalah harus melainkan ada dalil yang mengatakan sebaliknya. Oleh itu saya pasti pihak ulamak telah membuat kajian yang sangat mendalam sebelum mengharuskan atau mengharamkan sesuatu perkara. Oleh itu tidak perlulah disangkal lagi melainkan jika anda mempunyai hujah anda yang lebih kukuh. Wallahualam. Wassalam. hujah2 yg mengatakan forex itu haram kebanyakkannya sgt2 tidak tepat jauh lari dari realiti sebenar dunia forex. ini kerana: 1. pergerakan matawang dapat diramalkan jauh lebih baik dengan menggunakan ilmu saham chart jika berbanding saham yang yg dikatakan halal. Maka isu quotKedudukan nilai mata wang dalam pasaran pula adalah tidak tetap dan boleh berubah bila-bila masa sahaja. quot tidak wujud disini kerana bleh dikesan bila2 masa. Kedudukan saham dalam pasaran juga adalah jauh lebih tidak tetap dan boleh berubah bila-bila masa sahaja, tapi saham dihalalkan, forex diharamkan. 2. pergerakan matawang teramat susah untuk dimanupulate berbanding saham yg dikatakan halalkan. hanya bank2 besar tahap raksaksa sahaja boleh melonjakkn harga atau menurunkan nilai matawang. namum penurunan dan kenaikan nilai oleh bank2 ini bukan satu masalah untuk quotdifollowquot oleh trader2 kecil di mesia melalui ilmu membaca chart. jika saham, kenaikan nilainya senang2 boleh dimainkn oleh bank2 kat mesia nie dan yg pastinya ikan2 bilis (para2 trader saham individu) semua tu adalah makan si ikan2 jerung (bank2). malah saham2 sgt terdedah kepada kabar2 angin spekulasi di trading floor. tp tapi saham dihalalkan, forex diharamkan. banyak lagi hujah2 yg mengatakan forex ini diharamkan, tetapi kebanyakkannya adalah sgt2 tidak tepat dengan realiti sebenar. yg pastinya, ia akan menjadi harus apabila trader2 forex ini dikenakan cukai oleh kerajaan mesia. Salam, Dear Shany, Allah itu Maha kaya dan limpah kurniaNya di dunia ini sangat luas untuk diterokai. Kenapa harus keadaan economy dunia kini yang dengan gelojoh dikuasai orang bukan Islam disalahkan. Biarkan mereka dengan sistem ecomoni mereka yang batil dan bergelombang dengan riba39 sedang mereka kelak akan menerima balasan yang setimpal dari Allah. Adakah kita sebagai orang Islam, mahu mengikuti gerak langkah kebatilan mereka dan putus asa dari terus mencari Rahmat Allah, sedangkan dari Allah sahajalah datangnya segala rezeki Kalau kita sangat pentingkan duit dan material, janganlah kita 39generalize39kan untuk org lain. Kalau tak ada hal yang baik untuk dikatakan, adalah lebih baik kita diam dari terus dibebani dengan dosa yang kita tak akan mampu menanggungnya. wasallam isu halal haram forex ni payah nak cakap le, sebab kita xde ulama yang betul2 pakar dalam ekonomi. harap2 pasni akan ada ramai ulamak yang pakai ekonomi, contoh. 10 tahun dulu, kat malaysia, sebelum ada takaful, wakil insuran, orang islam antara yang kaya atau penyumbang hasil samaada zakat ataupun cukai, telah di fatwakan insuran tu haram, dalampada masa tu semua org islam yang jadi agen insuran berhenti jadi agen, padahal kat situ hasil pendapatan nya, terpaksa bekerja kilang, mekanik, dengan pendapatan yang x mampu untuk menyara keluarga, perceraian terjadi, tersisih keluarga, di hina jadi miskin, merempat, atas sebab menfatwakan HARAM insuran, orang bukan islam pula yang menopololi insuran atau ekonomi di malaysia, lepas 10tahunberikut baru wujudnya takaful, bukan ke rugi, orang islam sebelum tu ber ekonomi, tapi kita lambat ber ekonomi skg ni. sepatutnya sebelum menfatwakan haram, cari alternatif bagai mana untuk menjadikan benda tu halal, cth seperti insuran ke takaful, secara x langsung kita org islam ber ekonomi. nak main saham plak lagi susah, main klu nak untung terpaksa dengar speculate, speculate tu plak haram, di katakan forex ni lebih spekulasi pun tidak juga, saham lagi menjurus spekulasi. ada pendapat ulama, contoh kita ini org kaya. yang mempunya wang 30 bilion, terdapat 3 bank islam di malaysia, yang hanya mampu menerima deposit 15 bilion, yang balance 15 bilion lagi BOLEH di simpan di bank konvensional yang selama mana x de bank2 islam yang mampu menerima deposit tersebut, jika terdapat bank islam yang baru atau bank islam yang sedia ada mampu menerima deposit tersebut, maka wajib kita simpan di bank islam tersebut. bile bace semula pos2 ni..pening pon ade..geram pon ade..isu ni xpenah abes..da bertahun2 da.. kejap kata harus..kejap kata haram..mn 1 tah yg btolnyer..pada yg bijak2 agama ni..tolongla capai kata sepakat..andaikata ianya haram..keluarkn kenyataan dan fatwa supaya ianya jelas pd org2 awam.. same gak isunya ngan ASB atau ASN..sesetengah negeri kata harus..sesetengahnye kata haram..nape ianya xdiselaraskn adakah terlalu sukar utk ddk bermuzakarah dan mencapai kata sepakat tolong la satukan hati..jgn biarkan org2 awam ni terumbang ambing dlm hukum2 berkenaan Islam.. Jika ada dua fatwa, boleh lah ikut mana-mana yang anda rasa paling kuat. Tiada salahnya di situ. Tapi kalau hanya ada satu fatwa sahaja, maka saya berharap kita dapat ikut fatwa yang satu itu.. This comment has been removed by the author. kepada anonymous bukan senang seseorang ulama nak keluarkan fatwa. perlukan kajian yang sangt mendalam. kalau anda hendak menafikan segal2 galanya. jadi lah ulama. kepada jihad kecil kalau iktkan mulut quotisu halal haram forex ni payah nak cakap le, sebab kita xde ulama yang betul2 pakar dalam ekonomi. harap2 pasni akan ada ramai ulamak yang pakai ekonomi, quot memang senang untuk cakap quotsemoga ada ulamak yang pakar ekonomiquot ustaz zaharudin seorang pakai ekonomi pon korang xboleh nak hormat dan percaya. apatah lagi 10 ulama. cer suruh anak en belajar dan jadi seorang ulama. boleh ke x so dengan ade yang seorang nie UZAR. dia bukan buat fatwa seorang diri. kajian dia bersama dengan syeikh terkemuka dunia. UZAR nie dapat PHD dalam bidang PhD, Syariah amp Islamic Finance, Univ of Wales, United Kingdom. x pakar lagi ke. ermm xtau lah dengan en jihad kecil. nak tau lagi biodata dia. jom baca sini zaharuddinprofile. html so disini saya bukan balas ni untuk nyatak forex halal atau haram. tapi nak tekankan untuk kita menghormati seorang pkar ekonomi yang ada. tu je bagi saya apabila ulama kata HARAM dan FATWA mengatakan HARAM JADI ikut shj apa yang dikeluarkan kalau apa yang anda lakukan tidak bercanggah dengan cerita dalam fatwa ni lakukan saje. baca disini e-fatwa. gov. myfatwa-kebangsaanhukum-perdagangan-pertukaran-matawang-asing-oleh-individu-secara-lani-individual-sp kelakar la pulak dgn kenyataan tuan ni. kat mn yg sy menafikn segala2 nyasy hanye minta dptkn kata sepakat..sbb ianya ade 2 hukum..kalo 1 hukum, lain la cite.. lg satu..sbb menghormati la kami tanyakn dgn cara baik..tp kalo xbole terima jugak xtau la nk ckp cmne..secara jujur, sbg org awam..sy sering keliru ngan keputusan yg dibuat.. kita ni dikurniakn akal dan fikiran..so rasenye xsalah utk kita mencari kebenaran punca-punca terjadinya sesuatu hukum. jgnla cepat melenting bila ditanya.. so sy tny tuan..tuan pegang hukum ape terhadap ASB dan ASNharamharus Mencari sebuah kebenaran itu wajib hukumnya, jadi selama suatu hukum belum ada solusi meski harus dikaji dan dicari jawabannya. Sikap menyerah dan pesimis adalah sikap yang tidak mampu dan termasuk kedalam golongan hamba Allah yang berputus Asa. kepada Admin sukro kasironn,,juga teman-teman semua, semoga akan ditemukan titik temu dan solusi yang akurat dan barokah. amiin Saya pun jadi keliru dengan semua ini, forex terdapat beberapa jenis yang mana ada yang diharuskan dan ada yang diharamkan. contohnya SPOT forex yang dibolehkan. forex tidak bergantung pada nasib semata-mata tetapi memerlukan knowledge untuk menganalisa market sebelum pelabur forex melakukan trading. Saya tertarik dengan comment saudara mengenai hukum merokok, malah saya telah membaca fatwa mengenainya di e-fatwa yang mana muzakarah telah memutuskan bahawa hukum merokok adalah haram dari pandangan Islam. Tetapi masih ramai lagi yang merokok. Siapalah saya untuk mempersoalkan tentang hukum hakam yang diputuskan, apatah lagi memberikan hujah2 mengenainya. Terus terang, saya masih keliru tentang isu forex ini. so disini saya bukan balas ni untuk nyatak forex halal atau haram. tapi nak tekankan untuk kita menghormati seorang pkar ekonomi yang ada. tu je bagi saya apabila ulama kata HARAM dan FATWA mengatakan HARAM JADI ikut shj apa yang dikeluarkan kalau apa yang anda lakukan tidak bercanggah dengan cerita dalam fatwa ni lakukan saje. baca disini e-fatwa. gov. myfatwa-kebangsaanhukum-perdagangan-pertukaran-matawang-asing-oleh-individu-secara-lani-individual-sp bagi pendapat sy yg dhaif ni.. sepatutnye xwujud 2 fatwa yg berbeza dlm negara yg sama..satu mengharuskn..satu mengharamkn.. bile wujudnye begini..nmpk sgt xde muafakat sesama mereka..dan hukum hakam akan diambil remeh..bkn sbb org xnk ikut, tp satu pihak akn ckp quotaku ikut fatwa harus..so halalquot.. satu pihak lg kataquot ikut ko la..tu haram..bg anak bini mkn hasil haramquot. so ape rs kite kalo kite ditempat tu yer kami sedar kami dhaif dlm bab2 agama ni..tp siapa yg patut guide kami sekiranye pihak yg mengeluarkn hukum sendri xde muafakat.. bagaimana nk percaya jgn biarkan kami yg dhaif ni terumbang ambing dlm 2 keputusan yg berbeza.. Bagi aku. nak teruskn trade forex atau tak itu terpulang kepada peribadi masing2, sedangkan yg jelas di haramkn Allah SWT seperti arak, judi dan zina pun masih ada umat Islam yg buat. Mmg takdinafikan, susah nk cari broker yg betul2 islamic, begitu juga dgn institusi2 kewangan dinegara kita. Boleh jamin ke 100 islamic dan bebas dr riba Boleh jamin ke mereka tak terlibat dgn pelaburan2 yg tak terlibat dan 100 bersih dr riba Hidup kita sekarang ni pun dikelilingi riba. beli kereta, beli motor, beli tv, dan apa sj yg kita berhutang mmg tak terlepas dr riba. Think guys..if forex is haraam, - how about the millions of muslim money changer (most of them are indian muslim in Malaysia but not sure in other country) make a honest living and as their main source of income. - how about the stock trading that we have been doing it since for more than 30 years (if im not mistaken maybe longer than that) as the forex is not as much different from that. - how about buying things or stuff online (we pay the money for the things and wait it to reach our home several days later). - how about the concept of paper money (whole worlds used it) where its values are nothing but it used in all countries where the values are based on the gold stock that kept in their country per kapita. (Only USA the only country in the world that print their money as they like and their dollar are not based on the gold and the world cant say anything about it). Dzięki. Anyone who want to discuss it further please go ahead. Salam. setiap perkara itu berbeza cara kita menilai dan melihatnya. tidak boleh satu-satu hukum itu pukul rata guna pakai untuk yang lain. dalam bab ini dalilnya ialah apabila berlaku urusniaga sesama barangan ribawi yang sama jenis, transaction mestilah on the spot. ini tidak berlaku dalam forex trading yg membolehkan kita open position forex lama2. SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA, UMAT YANG DIHUJUNG AKHIR ZAMAN, WANG TELAH DIDAHULUKAN DEMI KEPENTINGAN HIDUP DAN NAFSU, MANUSIA TIADA LAGI PENTINGKAN PENCARIAN TENTANG ASAS ILMU AGAMA, AL-QURAN DAN SUNNAH, MENOLAK DAN MENUNDING JARI KE ARAH ORANG LAIN TERUTAMA ULAMA AGAMA YANG TELAH ALLAH TURUNKAN ILMU UNTUK MENASIHATKAN MANUSIA ISLAM YANG LAIN. NAUZUBILLAH. SEMOGA ALLAH MELINDUNGI DIRIKU amp ANAK-ANAK DAN KELUARGAKU JAUH DARI KEPENTINGAN DUIT YANG MELALAIKAN. YA ALLAH AMPUNKANLAH MEREKA YANG JAHIL DAN BERILAH MEREKA ILMU DAN HIDAYAH MU MOGA AKU DAN MEREKA DITEMPATKAN DI TEMPAT ORANG-ORANG YANG BERIMAN. AMIN. Apabila Ulama telah mengeluarkan fatwa maka yang terbaik adalah patuh dan taat. Elakkan Syubahah. Contohi saya. Dahulu sebelum fatwa dikeluarkan saya sememangnya kaya raya dan untung beribu sebulan atas pelaburan forex. Namun setelah fatwa keluar saya terduduk dan terkejut dan beristikharah pada Allah Taala. Keputusannya saya berhenti. Alhamdulillah sekarang Allah beri rezeki daripada pintu yang lain. Biarlah sedikit asalkan berkat. MasyaAllah. Terpulang pada setiap individu. Anda boleh mereka 1000 alasan untuk mengatakan yang ianya halal. Jalan ke syurga itu penuh ranjau dan duri manakala jalan ke neraka itu penuh dengan kesedapan dan kelazatan. MEMOHON PINJAMAN ANDA Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan adakah anda memerlukan Wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman daripada bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain Jawapan ada di sana, Michellen Haward Firma Pinjaman adalah jawapan untuk menawarkan apa-apa jenis pinjaman kepada orang ramai atau sesiapa dalam nees bantuan kewangan. Kami memberikan pinjaman pada kadar 2 kadar faedah kepada individu, firma-firma dan syarikat-syarikat di bawah syarat-syarat yang jelas dan mudah. hubungi kami hari ini melalui e-mel di michellenhawardloansgmail Nota: Semua pemohon perlu berada di atas 18 tahun Hati-hati di sini. Tidak ada yang dapat membantu Anda di sini atau bahkan menyarankan bagaimana Anda bebas untuk mendapatkan bantuan keuangan. Setiap jawaban dari pemberi pinjaman kredit atas pertanyaan Anda, Anda harus mengabaikan, karena Mereka Apakah Penipuan. penipuan yang nyata. saya adalah korban yang saya robek Ribuan dolar. baik terima kasih Tuhan untuk saudara Kristen yang dimaksud saya untuk sebuah organisasi pinjaman yang dibentuk oleh beberapa Ibu Clara, claraloansfinancier. Mereka membuat hidup saya yang berharga dan memberikannya makna. Ketika adik memberiku semata-mata untuk Untuk kontak lebih lanjut, saya menghubungi dia. Mereka menyetujui pinjaman sebesar 75.000,00 USD dan dalam 48 jam setelah bertemu semata-mata untuk orang lanjut Untuk melawan persyaratan, pinjaman saya disimpan di rekening bank saya tanpa agunan. Saya akan menyesal Total hidupku, Karena pada titik waktu saya hanya bercerai ayah dari anak saya, dan anak saya (Ridwan) dihadapkan dengan situasi hidup dan mati. Jangan ragu untuk menghubungi via Email: Claraloansfinancier. Untuk pertanyaan lebih lanjut. hubungi saya via: Yunitanurudeengmail Halo Setiap Satu, nama saya Dwiokta Septiani am dari Indonesia, saya dengan cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak pemberi pinjaman kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli, saya ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan pinjaman nyata genue yang telah mengubah hidup saya rahmat rumput, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internet, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan pinjaman saya. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan scammed beberapa kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman kredit genue online yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia mengatakan kepada saya tentang seorang wanita yang disebut Mrs Anita Charles yang merupakan CEO dari Anita Charles Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp430,000,000) dengan tingkat bunga rendah dari 2, tidak mengurus usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan yang dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, itu disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue pinjaman cepat memanggilnya sekarang email di anitacharlesloancompanygmail. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di septianidwioktagmail untuk info lebih lanjut. bagi saya mana yang rasa was-was dengan perniagaan forex ni boleh abaikan dan buat perniagaan lain..tapi mana yang ok just teruskan sahaja..forex ni banyak pencangahan pendapat..ikhlas Jejaka penyu ps: kpd sesiapa yang sedang mencari maklumat tentang forex sila la lawat blog saya di sini forex malaysia. semoga ianya bermanfaat kepada anda semua. Rebat FBS TERBESAR 8211 Dapatkan pengembalian rebat atau komisi hingga 70 dari setiap transaksi yang anda lakukan baik loss maupun profit, bergabung sekarang juga dengan kami trading forex fbsasian ----------------- Kelebihan Broker Forex FBS 1. FBS MEMBERIKAN BONUS DEPOSIT HINGGA 100 SETIAP DEPOSIT ANDA 2. FBS MEMBERIKAN BONUS 5 USD HADIAH PEMBUKAAN AKUN 3. SPREAD FBS 0 UNTUK AKUN ZERO SPREAD 4. GARANSI KEHILANGAN DANA DEPOSIT HINGGA 100 5. DEPOSIT DAN PENARIKAN DANA MELALUI BANL LOKAL Indonesia dan banyak lagi yang lainya Buka akun anda di fbsasian . ----------------- Jika membutuhkan bantuan hubungi kami melalui : Tlp. 085364558922 BBM. fbs2009 kalau was wasa haram la tu. kalau yakin halal, just go on. itupun kena main sindiri, syaratnya spot basis, no swap dsbnya. klu syarikat yg main kan mesti ada perasaan was was. biasalah syaitan nirrajim sentiasa akan bisik dekat anak adam sampai qiamat. Bonus untuk permulaan yang baik Dapatkan 123 di dalam akun bonus Anda Total bonus sebesar 123 Bonus bisa dipakai untuk trading selama 7 hari kerja dari bonus masuk ke akun Profit Anda tidak terbatas Anda bisa dapat bonus tanpa butuh verifikasi dan notifikasi Tertarik. coba ikuti link ini Selanjutnya jika anda membuka akun sekarang, dan mungkin saja Anda akan menjadi klien yang ke 1.000.000 Manager FBS akan menelepon Anda di nomor yang terdaftar dalam akun Anda, dan akan menanyakan apa yang Anda inginkan. Setelah itu FBS akan secepatnya merealisasikan keinginan Anda Setelah mendapatkan pemenang, maka FBS akan membuat sebuah rekaman percakapan dengan pemenang dan memposting sebuah video dimana FBS telah memenuhi keinginan dari pemenang Kami sangat bersemangat untuk mengetahui apa keinginan dari pemenang, dan melihat bagaimana keinginannya terwujud Kami juga ingin mengingatkan tidak lama lagi FBS akan merayakan ulang tahun yang ke -7, yang berarti akan banyak hadiah menarik menanti untuk dimenangkan oleh Anda Bukan hanya satu klien, namun akan banyak klien FBS akan mendapat hadiah istimewa Bagaimana hukum bermain Forex online seperti FX united Di mana setiap bulan akan diberikan dividen tetap dari majikan tersebut. Kaedah lagi satu ialah Manual trading, di mana kita akan monitor naik turun matawang dan membuat keuntungan dari nya setiap hari di dalam USD. adakah ia halal atau haram Kalau melabur dan dapat pulangan tetap setiap bulan adalah HARAM mengikut Ustaz Azhar Idrus: youtubewatchvUr-0wO3Zsyk Kalau trading sendiri melalui platform, kalau kena cara jadi HARUS, kalau salah cara jadi HARAM mengikut Ustaz Dasuki: youtubewatchvB4KEHNYrWw

No comments:

Post a Comment